به گزارش
خودروکار - شادی مالکی روز شنبه در مراسم افتتاح هشت واحد سیار معاینه فنی خودروهای سبک شهر تهران اظهارداشت: در کلانشهرها استفاده از ناوگان حمل و نقل ضرورتی است که در کنار آن موضوعات بسیاری در زمینه آلودگی هوا و تصادفات مطرح میشود. در این بین، پایش مستمر خودروها به لحاظ آلایندگی و عوامل دخیل در تصادفات تاثیرگذار است.
وی با اشاره به ضرورت پایش خودروها، افزود: از آنجایی که تاکید شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت بر ارائه خدمات باکیفیت در سطح شهر است، ستاد معاینه فنی نیز از سال گذشته مجموعه اقداماتی را در راستای توسعه زیرساختها آغاز کرده است.
مالکی اضافه کرد: اینترنتی شدن مراکز و تغییر در نحوه پذیرش شهروندان از اقدامات بسیار مهم این حوزه است. اتمام صفهای طولانی و کاهش معطلی شهروندان از دیگر اقداماتی است که با استقبال بسیار شهروندان مواجه شد. گام بعدی، افزایش ساعت کاری مراکز بود؛ سال گذشته سه مرکز شبانهروزی افتتاح شد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ایجاد تعمیرگاه اختصاصی بانوان برای ارائه خدمات شایسته به بانوان و فراهم سازی شرایط اشتغال برای بانوانی که در این حوزه فعال هستند نیز از جمله اقدامات مدیریت شهری جدید است.
وی ادامه داد: ایجاد خط ویژه بانوان در مرکز نیایش که مشابه این خط در مرداد ویژه آقایان افتتاح خواهد شد از دیگر اقدامات است. راه اندازی سالنهای انتظار، ارائه آموزشهای خودرویی و راه اندازی مراکز معاینه فنی ویژه تاکسیها که خدمات معاینه فنی به صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار میگیرد از دیگر برنامههای ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران است.
مالکی گفت: وارد کردن خدمات جانبی خودرویی مانند کارواش، تعمیرات و استقرار ونکافهها نیز از جمله اقداماتی بود که سعی شد در این دوره از مدیریت شهری انجام شود.
وی یادآور شد: از سال ۹۸ تا بهمن سال گذشته هیچ گونه توسعه زیرساختی در شهر تهران نداشتیم و بعد از ۲ سال در بهمن گذشته به خطوط معاینه فنی اضافه شد و امروز هشت خط سیار به مراکز سیار معاینه فنی تهران اضافه میشود.
مالکی تاکید کرد: در ۶ ماه دوم سال جاری نیز نسل جدید معاینه فنی که از درب منزل شهروندان انجام میشود، راه اندازی خواهد شد. از مشخصات این طرح، دسترسی شهروندان به مراکز معاینه فنی در سطح محلات، مدیریت زمان و تبدیل زمینهای بلااستفاده که دارای معضلات اجتماعی هستند به واحدهای خدمترسان است.
کاهش ۴۰ درصدی ترافیک پایتخت با طرح شناور سازی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم گفت: ستاد استقبال از مهر، هفته گذشته برگزار شد که دو موضوع موازی مدیریت واحد شهر و تامین تجهیزات ناوگان شهر در این ستاد بررسی شد.
جلال بهرامی گفت: در موضوع مدیریت شهری مصوبهای در مورد شناورسازی زمان بهره برداری از معابر داشتیم که هفته بعد گزارش آن اعلام میشود. با این طرح، حداقل تا ۴۰ درصد ترافیک مهر مهار خواهد شد؛ از این رو پیشنهادهایی از مرکز کنترل ترافیک ارائه شده و هفته بعد در کمیتههای اختصاصی مطرح میشود.
وی افزود: اگر به پایتخت نگاه ویژه نداشته باشیم هر قدر معابر را توسعه دهیم باز هم تفاوتی در شرایط ایجاد نمیشود همچنین در زمینه تجهیزات، ۶ رام قطار به خطوط مترو اضافه شده و تا قبل مهر ۶ رام دیگر نیز به خطوط اضافه میشود ضمن اینکه به زودی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری افزوده خواهد شد.
معاون شهردار تهران گفت: در موضوع سرویس مدارس نیز طرحی آورده شده که خانوادهها تا آنجا که میتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنندو شهرداری هم حمل و نقل را به حداقل قیمت میرساند. اگر آموزش و پرورش طرح ساعت شناور مدارس را بپذیرد، ظرفیت ناوگان در صبح بازتر میشود.
افزایش مراکز معاینه فنی خودروها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: میزان خسارتی که در حوزه سلامت به شهروندان وارد می شود و نسل آینده که دچار بحران سلامتی می شوند، غیرقابل ارزیابی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مهدی پیرهادی افزود: به علت در دسترسی نبودن خدمات معاینه فنی خودروها، شهروندان در صفهای طولانی برای حضور در مراکز معاینه فنی معطل میشدند و اکنون توسعه این خطوط باعث میشود شهروندان دسترسی راحتتر داشته باشند.
پیرهادی اضافه کرد: یکی از موضوعات در تشخیص آلایندگیها معاینه فنی است زیرا با معاینه فنی خودروها آلایندگی تشخیص داده میشود و هرچه این مراکز افزایش یابد به کاهش آلودگی هوا کمک میشود.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد آلایندگیها از وسایل نقلیه سواری نشات میگیرد و هرچه معاینه فنی دقیق صورت گیرد، میتوان نسبت به کاهش این آلایندهها اقدام کرد.
وی با بیان اینکه افتتاح چندین مجموعه مرکز معاینه فنی ناشی از اهتمام مدیریت جدید معاینه فنی تهران است، افزود: در حوزه آلودگی هوا امیدی به بهبود نداریم گرچه شهرداری همه تلاش خود را انجام میدهد.
پیرهادی اضافه کرد: سایر دستگاه های متولی برای مقابله با آلودگی هوا مانند وزارت نیرو، وزارت نفت و صمت باید پیش قدم این حوزه باشند، در صورتی که اقدامی شکل نمیگیرد و هرازگاهی جلسات اضطراری تشکیل میشود و بینتیجه به پایان میرسد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وزارت نیرو وظیفه خود در حوزه کاهش آلایندگی را انجام نمیدهد، تصریح کرد: این در حالی است که در فصل زمستان کمی دورتر از تهران اجازه مازوت سوزی به نیروگاهها میدهد همچنین میلیون ها موتورسیکلت در شهر تهران فرسوده است و دستگاه هایی که در دولت قبل مجوز تولید کاربراتوری گرفتند، اکنون مقصر آلودگی هستند.
وی ادامه داد: وقتی دولت قبل به جای برگه اسقاط خودرو پول به حساب شخصی افراد ریخت و خودرویی اسقاط نشد، نتیجه آن آلودگی هوا شده است. شهر تهران به دلیل حاکمیتی شرایط خاصی دارد که ۲۰ درصد جمعیت کشور در آن است اما نگاه به شهر صحیح نیست و اقدامات ناصحیحی شکل می گیرد که رسانهها باید در این موارد مطالبهگری کنند.
پیرهادی اضافه کرد: تا زمانی که به فکر اسقاط خودرو و موتورسیکلتها و واردات خودروهای با کیفیت و با سوخت هیبریدی نباشیم، وضعیت آلودگی هوا ادامه دارد.